Skip to main content

Duurzaamheid is een keuze

Een vrijwillige keuze.
Energietransitie, recycling, duurzame energie? Vind je het ook zo lastig om mensen echt te bereiken met jouw duurzaamheidsprojecten?

In het rapport “Our Common future” (Verenigde Naties) staat de definitie:

“Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”

Aansluiten op de ‘behoeften van het heden’ dus, zónder de toekomst in gevaar te brengen. Mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht. Maar hoe sluit je aan bij de ‘behoeften van ménsen’? Zodat zij ook gemotiveerd en actief zich in gaan zetten voor meer duurzaamheid? Duurzaamheid is (meestal) een vrijwillige keuze.

We weten inmiddels ook dat financiële prikkels lang niet altijd doorslaggevend zijn en ‘een betere milieu’ is voor veel mensen te ver weg en abstract. Hoe dan wel?

Na jaren in de non-profit sector gewerkt te hebben viel het mij op dat we fantastische programma’s maken, professioneel en effectief, maar dat we ze niet altijd weten te ‘verkopen’ aan onze doelgroepen. Dat mensen zich kennelijk toch niet aangesproken voelen, ook al weten wij 100 % zeker dat het heel nuttig is.

Nu, 10 jaar verder, heb ik ervaren hoe je met de methodiek Sociale Marketing op respectvolle wijze doelgroepen veel beter kan aanspreken en betrekken. Hoe je jouw boodschap kan ‘verkopen’ en je doelgroep echt kan helpen om zich duurzamer te gedragen en daar zelf ook gezonder, veiliger en gelukkiger van te worden!

Zo heb ik gewerkt met de Gemeente Rotterdam, die zich inzet voor aardgasloze wijken, met architecten die duurzamere bedrijventerreinen inrichten, tot en met scholen die af willen van al die limonade pakjes in de overvolle vuilnisbakken na de pauze.

Duurzaamheid is gedrag en vaak een vrijwillige keuze. Dat vergt meer dan het aangeven van de urgentie. Dat vraagt een dusdanig aanbod vanuit overheid en bedrijven dat mensen het voor zichzelf als een reële optie zien en het zichzelf ook echt zien doen. Zodat mensen inderdaad kiezen voor warmtenet in huis, koken op inductie, ledlicht en isolatie op kantoor, zonnepanelen op het dak, en een hervulbaar waterflesje mee naar school…

Sociale Marketing helpt je om daarvoor de juiste aantrekkingskracht en voorwaarden te creëren, zodat je communicatie ook echt aanzet tot duurzame actie!

Kan ik eens met je meedenken?