Schoenmaker blijf bij je leest!
Niets heerlijkers dan je eigen vak mogen uitoefenen, toch? Om je eigen expertise voluit in te zetten en een verschil te maken. Daar kun je trots op zijn. En terecht!
Waarom wringen we ons dan toch in bochten om ook nog expert te zijn op iets wat we nooit kúnnen zijn, namelijk expert in het leven van anderen? Natuurlijk weten we wat gezond is voor mensen, of veilig of verstandiger, dat is ons vak. En we weten welk gedrag mensen beter en gelukkiger zal maken.
Maar weten we ook precies hoe het is om andermans leven te leiden, en daarbinnen keuzen te moeten maken? Het is onmogelijk om dat echt te weten en toch baseren we veel van ons advies op onze ideeën hoe dat ongeveer wel zal zijn: “Als ik dat adviseer gaan ze meer sporten, of als ik dat zo aanbied gaan ze veiliger rijden, of als ik dat zo vertel, maken ze vanzelf de goede keuze”.
Daarmee doe je jezelf tekort, want je legt jezelf een onmogelijke taak op: expert zijn in de dagelijkse realiteit van anderen. En daarmee doe je je vak ook tekort, want je loopt het risico dat mensen zich niet aangesproken voelen en niet profiteren van jouw kennis en inspanningen.
We gaan eigenlijk voorbij aan de expertise van de doelgroep zelf. Zij weten precies hoe het is om hen te zijn, in hun dagelijkse realiteit. Wat hen drijft en weerhoudt, wat goed voelt, wat tegen hun normen ingaat en welke ervaringen hun besluiten sturen. Dus waarom daar niet meer gebruik van maken?
Dat is waar Sociale Marketing je bij kan helpen. Met beter gebruik maken van de expertise van je doelgroep zelf. Zodat je niet meer óver hen nadenkt, maar mét hen. Grote kans dat de schoenen die je dan aanbiedt veel beter passen. Of misschien hebben ze meer aan goede sokken of rollerskates; ook goed!
Wil je weten hoe Sociale Marketing jou kan helpen jouw vak nog effectiever uit te oefenen? Of eens doorpraten hierover?