Skip to main content

Gedragsverandering in de praktijk

Hoe doe je dat nu echt?

Werk jij met doelgroepen, vraag je iets van mensen hun gedrag, sta je voor de uitdaging om je doelgroep te bereiken met jouw boodschap, dienst of advies?

Ken je allerlei gedragstheorieën, hoor je veel over psychologie, nudging en marketing? Modellen te over, maar valt het praktisch maken daarvan voor sociale vraagstukken niet altijd mee? Zo herkenbaar! Ook ik heb lang gestoeid met deze vragen. En heb het enorme geluk gehad kennis te mogen maken met de methodiek Social Marketing, marketing voor sociale vraagstukken.

Dit jaar komt het boek Sociale Marketing, praktijkboek voor gedragsverandering uit. Hierin laat ik zien hoe Sociale Marketing mij de afgelopen jaren heeft geholpen theorie en praktijk samen te brengen. Hoe je gedragstheorieen en marketingprincipes heel praktisch kan toepassen. Realistisch en praktisch, want ik ken de setting waarin jij dagelijks moet werken, waarin je het waarschijnlijk druk hebt en veel aandachtspunten in je takenpakket hebt. In het boek spits ik Sociale marketing toe op de praktische toepasbaarheid voor mensen die werken binnen de overheid of organisaties die actuele vraagstukken willen aanpakken en daar tempo en flexibiliteit in willen houden.

Het wordt een boek dat je handvatten aanreikt zonder dat je je werk helemaal om moet gooien, gewoon passend binnen je dagelijks werk. Met verhalen, een stappenplan, een aantal eenvoudige instrumenten en een korte samenvatting van de theorie. Heb jij ideeën wat jij graag in zo’n boek zou willen hebben? Wat jou echt zou helpen? Wil je die met me delen, zodat ik het boek nog nuttiger voor je kan maken? Aarzel niet, het boek is nog niet in beton gegoten, ik zit volop in het schrijfproces! En dat is nu al zo’n inspirerend proces, dat zoveel leuke reacties en nieuwe inzichten oplevert!

Heb jij mooie voorbeelden, of juist vragen, uitdagingen of dillema’s waar ik in mee kan denken? Laat je het me weten? Dan wordt het een nog weer mooier en nuttiger boek voor iedereen die de factor Mens en Gedrag echt praktisch wil maken.