Wanneer is Sociale Marketing zinnig?

Als het om gedragsverandering gaat, bij groepen, is Sociale marketing bijna altijd inzetbaar. Of je nu mensen wilt bewegen tot meer sporten, chauffeurs veiliger laten rijden, bedrijven aanzetten tot betere preventie van ongelukken op de werkvloer of bouwvakkers veiliger laten bouwen... Het gaat allemaal om gedrag en mensen die hun gedrag niet spontaan veranderen alleen op basis van informatie of advies.

Is Sociale Marketing ook interessant voor beleidsmakers?
Zeker. Juist in het opstellen van beleid is het voor ogen houden wat burgers of doelgroepen nodig hebben van groot belang. In de beleidscyclus komen diverse momenten voorbij dat sociale Marketing meer inzicht kan geven in de goede beleidslijnen en wijze van aanpak en formulering van beleid. Wil je hier meer van weten, neem dan contact op, ik vertel je er graag over.
Is Sociale Marketing ingewikkeld en tijdrovend?
Je kan Sociale Marketing heel ingewikkeld maken óf het zo pragmatisch mogelijk inzetten. In de afgelopen jaren heb ik de vele theorien herschreven tot een pragmatische methode. Je hebt er immers vooral wat aan als de methodiek ook praktisch uitvoerbaar is in je dagelijks werk en niet 2 jaar van onderzoek vraagt. De Toolbox is eenvoudig en helder, zodat je deze, na scholing, zelf kan gebruiken en inpassen in je dagfelijks werk. Sociale Marketing is ook niet een totale omkeer in je werk, alswel een belangrijke toevoeging aan jouw kennis en vaardigheden.
Is Sociale Marketing manipulatief?
Een vaak gestelde vraag, vanwege het woord 'marketing'. Marketing wordt vaak verward met 'sales', wat gaat om het verkopen van commerciele goederen. Sociale marketing gaat om het achterhalen van drijfveren van mensen voor hun huidige gedrag en het in kaart brengen, samen mét je doelgroep, van wat zij nodig hebben om te kunnen doen wat jij van ze vraagt. Dus geen "spray and pray" via campagnes en hopen dat je boodschap aankomt bij je doelgroep, maar het zorgvuldig samen bekijken wat maakt dat mensen wel interesse en motivatie voelen voor jouw preventie of veiligheidsprogramma. Dat is zo juist nog respectvoller dan ervan uitgaan dat één boodschap voor het brede publiek altijd wel aankomt en opgevolgd wordt.
Kan iedereen Sociale Marketing inzetten?
Iedereen die bezig is met gedragsverandering kan wat aan sociale Marketing hebben. Of je nu beleidsmaker bent, verpleegkundige, directeur of politieagent...............
Is Sociale Marketing ook interessant op management- of strategisch niveau?
Ook op management- en strategisch niveau is Sociale Marketing nuttig. Het gaat immers om het achterhalen van mensen hun drijfveren en het aanboren van motivatie. Ook in samenwerkingen en in een opdrachtgevers-/opdrachtnemersrelatie is de methodiek inzetbaar. In het boek Strategic Social Marketing van professor Jeff French en Ross Gordon lees je hier meer over.
Is Sociale Marketing bewezen effectief?
Ja, er zijn diverse onderzoeken geweest, ook in Nederland, die de effectiviteit van Sociale Marketing aantonen.
Is er een organisatie voor Sociale Marketing?
Ja! Deze heet de European Social Marketing Association (ESMA). Daar kan je terecht voor informatie en casuistiek, evenementen en binnenkort ook webinars.
Wanneer is er een conferentie over Sociale Marketing?
De eerstvolgende conferentie over Sociale Marketing is in Washington DC, mei 2017. In Europa zal er in 2018 weer een conferentie zijn, de laatste was in Espoo, bij Helsinki in 2016.
Wat is een goed voorbeeld van Sociale Marketing?
Een goed voorbeeld is prettig als je anderen wilt uit kunnen leggen wat de waarde van Sociale Marketing is. Het voorbeeld van de autostoeltjes in de USA (link naar casus) is hiervoor perfect. In deze videosnack vertel ik deze casus.

HUIBREGTSEN | sociale marketing | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | 06 42 45 26 35   icon linkedin  facebookicon  icon twitter scherp
Koelmalaan 350 | 1812 PS Alkmaar | kvk 51308517 | BTW 14333875B01       
all rights reserved: Julie Huibregtsen
webdesign: zand en parels