Sociale uitdagingen

De theorie in de praktijk gebracht

Participatie, meedoen, preventie, handhaving, gedragsverandering…., allemaal termen die de moderne professional vandaag de dag bezighouden. Wat te denken van laaggeletterdheid, eenzaamheid, depressie, armoede, ziekteverzuim, overgewicht, schulden…, allemaal doelstellingen waar de kranten vandaag de dag vol mee staan. En iedereen kijkt naar de overheid, want hoe gaat die dat oplossen?

Werkend bij de overheid of maatschappelijke organisaties kan je echt wakker liggen van je werk. Want je bent deskundig, hebt veel kennis, zet je ervaring in, gebruikt toch moderne media, en nog bereik je je doelgroep niet voldoende. Nog verandert hun gedrag niet, terwijl het toch zo belangrijk is , al jouw inspanningen ten spijt!

 

Jaren geleden lag ik hier ook wakker van en ook al vlogen de methodieken en theorieën me om de oren; effectiever werden mijn oplossingen er niet van.

Tot ik naar een wereldcongres mocht van de World Health Organisation (ik werkte toentertijd bij de GGD in Rotterdam) en ik daar (als zeer gelukkig bijeffect) de workshop Social marketing bijwoonde van het Engelse National Social Marketing Centre. Nooit heb ik zó op het randje van mijn stoel gezeten, zo geboeid geluisterd en zo geïnspireerd een congres weer verlaten. Dit sneed hout, pakte echt de uitdaging aan om mensen te bereiken en werkelijk van gedachten te doen veranderen en hun gedrag aan te pakken. Dit was niet theorie nummer zoveel, maar echt praktijk, wetenschappelijk onderbouwd. Al het goede van die vele theorieën samengebracht in een pragmatische methodiek.

Nu, 10 jaar later en vele scholingen en ervaringen verder ben ik eindelijk aan het opschrijven wat Sociale marketing voor mij heeft betekend en wat het dat voor iedereen die nog steeds wakker ligt kan doen. Ik werk momenteel met heel veel plezier aan het boek Sociale Marketing, praktijkboek voor gedragsverandering. Geen theorieboek, wel een praktijkboek dat je laat zien hoe je het doet (natuurlijk wel netjes onderbouwd)!

Werk je aan sociale vraagstukken, probeer je doelgroepen te bereiken, of hun gedrag te veranderen? Wil je voor mensen meer veiligheid, een gezonder leven, meer werkplezier, een duurzamere wereld, meer veerkracht, hoger welzijn, sociale cohesie of een beter onderwijs?

Laat je me weten wat jouw uitdagingen zijn? Alle vragen en gedachten zijn welkom; daag mij uit! Ik denk graag met je mee en daarmee help je mij weer om een nóg scherper, nog meer inspirerend en praktisch boek te schrijven, want een boek schrijf je nooit alleen!

HUIBREGTSEN | sociale marketing | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | 06 42 45 26 35   icon linkedin  facebookicon  icon twitter scherp
Koelmalaan 350 | 1812 PS Alkmaar | kvk 51308517 | BTW 14333875B01       
all rights reserved: Julie Huibregtsen
webdesign: zand en parels