Nieuwsgierig zijn loont!

“Waarom mama? Waarom heeft die meneer zo’n gekke fiets, waarom mag ik hier niet rennen, waarom rook jij dan wel, papa...?“

Zo schattig als we dat van kinderen vinden, zo een negatieve bijklank heeft nieuwsgierigheid als je volwassene bent.

Terwijl het zo nuttig is! En van zoveel respect getuigd als je eerst eens goed doorvraagt hoe iets voor een ander is, in plaats van voor iemand bedenken wat beter voor hem is.

Want als je niet weet wat mensen beweegt of waarom ze iets liever doen, hoe kan jij dan uitmaken wat beter voor ze is? Natuurlijk heb je veel verstand van jouw vak en weet je alles over gezondheid, of veiligheid of duurzaamheid… Maar uiteindelijk moet jou doelgroep vrijwillig aan de slag met jouw advies. En dan is het wel handig om te weten wat voor hen de doorslag geeft. Uit ervaring weet ik dat dat vaak heel iets anders is dan in jouw pleidooi staat, het heeft er vaak zelfs niks mee te maken.

 

Zo is er ooit een nieuwsgierig aagje gaan kijken op de zolders van mensen die een subsidie voor gratis zolderisolatie konden krijgen. Niemand greep die kans en dat begreep dit nieuwsgierige aagje ineens heel goed toen hij op al die zolders ging kijken; de zolder stonden vol met rommel, zoals een echte rommelzolder betaamt. En ja, eerst moeten opruimen was net even teveel gedoe. De oplossing bleek een deel van de subsidie in te richten voor een verhuisbedrijf dat hielp opruimen.

 

Daar kom jezelf toch niet op? Dat hoeft ook niet, als je je nieuwsgierigheid maar de vrije baan geeft, laat je doelgroep je het jou vanzelf zien. Zij zijn tenslotte expert in hun eigen leven, net zoals jij dat in je vak bent.

 

Daarom pleit ik voor meer nieuwsgierigheid! En voor het toevoegen van dit talent, wat iedereen bezit, aan het competentiewoordenboek. Oprechte nieuwsgierigheid als professionele vaardigheid.

 

Dus blijf vragen: 'Waarom, hoezo en laat eens zien?' Net als kinderen doen en Einstein deed. Dat brengt je waarschijnlijk nog verder dan netjes achter je bureau jezelf op te leggen dat jij dat als prof zelf moet kunnen bedenken. En de ervaring leert dat mensen jouw belangstelling meestal alleen maar leuk vinden. Je toont belangstelling én respect voor hun argumenten, en maakt jouw professionele advies ook in hún ogen nuttig, aansprekend en haalbaar: win-win!

Wil je jouw nieuwsgierigheid ook professioneel inzetten?

HUIBREGTSEN | sociale marketing | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | 06 42 45 26 35   icon linkedin  facebookicon  icon twitter scherp
Koelmalaan 350 | 1812 PS Alkmaar | kvk 51308517 | BTW 14333875B01       
all rights reserved: Julie Huibregtsen
webdesign: zand en parels