Luistervinkjes hebben meer effect

De nummer 1 voorwaarde voor het bereiken van je doelgroep: goed luisteren! Ja, natuurlijk! Maar hoe doe je dat, wat is goed luisteren en kost dat niet heel veel tijd?

Vanuit deze vraag ben ik me ooit gaan verdiepen in Sociale Marketing, de methodiek die handvatten biedt om goed te luisteren, maar vooral; de goede vragen te stellen. En vervolgens de antwoorden effectief in te kunnen zetten om je doelgroep écht te bereiken.

De brede oren van het hert op de foto symboliseren dat het goed is om breed te luisteren. Dus niet alleen vragen te stellen over jouw aandachtsgebied, maar je ook te verdiepen in de bredere context en leefwereld van je doelgroep. Om ook te horen over de motivatie en drijfveren van je doelgroep die op het eerste gezicht misschien helemaal niet zo voor de hand liggend of zelfs ongunstig zijn voor jouw doelstelling. Met Sociale Marketing kan je die namelijk goed gebruiken en ten goede keren!

Het leuke wat Sociale Marketing je leert is: je mag ongebreideld nieuwsgierig zijn naar het gedrag van mensen en de redenen daarvoor. Dat roken niet goed is weten we allemaal wel, maar het is wél goed voor je imago of om erbij te horen! Dat is voor je doelgroep doorslaggevend, en daarmee een serieuze concurrentie voor jou als professional.

Zo bleek bij een Amerikaanse Sociale Marketing campagne om autostoeltjes voor het vervoer van jonge kinderen te promoten bij Latijns-Amerikaanse immigranten het geloof een struikelpunt te zijn. De armen van mama of papa werden als het enige Goddelijke instrument beschouwd om je kind veiligheid te bieden en daar kon een plastic autostoeltje niet tegenop. Uiteindelijk is aan de lokale priesters gevraagd de autostoeltjes in te zegenen en nu is deze gemeenschap de meest fanatieke gebruiker in Amerika.

Zo zie je maar dat je verdiepen in je doelgroep en liefst in hun leefwereld je een schat aan inzichten op kan leveren. Inzichten die onverwachts waardevol zijn en die je zicht geven op wat jouw doelgroep nodig heeft om te doen wat jij van ze vraagt. In dit geval het gebruiken van een (Goddelijk goedgekeurd) autostoeltje!

En wat betreft de tijd die goed luisteren kost, ja, natuurlijk, maar het levert je later zoveel meer tijd op, doordat je iets gaat doen waar jouw doelgroep óók naar wilt luisteren. En dat is de investering driedubbeldwars waard.

Wil je meer weten over goed luisteren?

HUIBREGTSEN | sociale marketing | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. | 06 42 45 26 35   icon linkedin  facebookicon  icon twitter scherp
Koelmalaan 350 | 1812 PS Alkmaar | kvk 51308517 | BTW 14333875B01       
all rights reserved: Julie Huibregtsen
webdesign: zand en parels